درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (DDN) سامانهای است که شرکت سپردهگذاری مرکزی به منظور ارائه خدمات الکترونیکی یکپارچه به سهامداران بازار سرمایه ایجاد شده است.
نحوه ثبتنام و استفاده از درگاه یکپارچه ذینفعان
- برای ورود به درگاه، به آدرس ddn.csdiran.ir مراجعه کنید یا از طریق سامانه سجام (www.sejam.ir) و انتخاب گزینه “ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان” اقدام کنید.
- کد ملی و کد امنیتی را در کادرهای مربوطه وارد کنید.
- پس از وارد کردن کد ملی، یک پیامک حاوی کد تأییدیه به شماره همراه ثبت شده در سامانه سجام ارسال میشود. این کد را در کادر مربوطه وارد کنید.
- یک رمز عبور حداقل ۸ کاراکتر شامل حروف بزرگ، حروف کوچک، اعداد و کاراکترهای نگارشی انتخاب کنید.
- در صورت فراموشی رمز عبور، با مراجعه به آدرس https://ddn.csdiran.ir/auth/forgot-password و وارد کردن کد ملی یا شناسه و متن امنیتی، میتوانید رمز عبور جدید تعریف کنید.
خدماتدرگاهیکپارچهذینفعانبازارسرمایه:
-
درگاهالکترونیکیسهامداران (دارا)
درگاه الکترونیکی سهامداران (دارا) خدمات متنوعی را به صورت آنلاین به سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی ارائه میدهد. از جمله این خدمات میتوان به مشاهده وضعیت سبد دارایی، اخذ گواهی سپرده دارایی، گردش معاملات، اطلاعیههای ناشران، شرکت در مجامع به صورت الکترونیکی و بسیاری خدمات دیگر اشاره کرد. همچنین در این سامانه میتوانید به آخرین اخبار بازار سرمایه دسترسی داشته باشید.
-
درگاه الکترونیکی ناشران (دانا)
ارائه خدمات الکترونیک بصورت آنلاین به ناشران بازار سرمایه
درگاه دانا با هدف ارائه خدمات آنلاین سریع و امن، به ناشران اوراق بهادار به عنوان شرکای اصلی بازار سرمایه کمک میکند تا فرآیندهای خود را به صورت الکترونیکی و با سرعت بیشتری انجام دهند. این درگاه با خودکارسازی فرآیندهایی مانند ثبت و سپردهگذاری اوراق بهادار، برگزاری مجامع و توزیع سود، به افزایش بهرهوری بازار سرمایه و کاهش هزینههای ناشران کمک شایانی میکند.
-
درگاه الکترونیکی ارکان بازار سرمایه و نهادهای نظارتی و حاکمیتی (ناظر)
ارائه خدمات الکترونیک بصورت آنلاین، به ارکان بازار سرمایه و نهادهای نظارتی و حاکمیتی، درگاه ناظر با هدف ارائه خدمات آنلاین و افزایش دقت و سرعت نظارت بر بازار سرمایه، به نهادهای نظارتی مختلف از جمله دفتر ریاست جمهوری، وزارتخانهها، بانک مرکزی و … دسترسی به گزارشهای متنوع را فراهم میکند.
بخشهای مختلف سامانه ذینفعان بازار سرمایه:
- گزارش سبد دارایی
- گزارش گردش معاملات
- گواهی سهام
- گزارش سودهای پرداخت شده
- اطلاعیههای نماد
- مجامع
- گزارش سودهای تعلق گرفته از سال ۹۶
- تاریخچه سودهای سهام عدالت
- گزارش حق تقدمهای استفاده نشده
-
گزارش استعلام وضعیت فریز روزانه
-
گزارش استعلام وضعیت تاریخی فریز
- میز خدمت الکترونیک
- مجامع الکترونیک
- پذیرهنویسی سهام
- امور سهام عدالت متوفی
- سهام عدالت
گزارش سبد دارایی
اولین صفحهای که مشاهده میکنید، سبد دارایی شما است. در این صفحه، آخرین وضعیت داراییهای خود را میتوانید ببینید. با تغییر تاریخ در قسمت بالای صفحه، سبد سهام خود را در هر زمانی که میخواهید بررسی کنید. در پایین صفحه، نمودار دایرهای سهام به صورت درصد از کل سبد نمایش داده میشود. همچنین، میتوانید گزارش سبد دارایی خود را به صورت فایل اکسل دریافت کنید.
گزارش گردش معاملات
در این بخش، میتوانید گردش معاملات (خرید و فروش سهام) خود را مشاهده و گزارش آن را به صورت فایل اکسل دریافت کنید.
گواهی سهام
در این قسمت میتوانید گواهی مربوط به سهام خود را دریافت کنید. مثلاً اگر اوراق تسهیلات مسکن دارید، میتوانید گواهی اوراق تسه را دریافت کرده و به بانک ارائه دهید.
گزارش سودهای پرداخت شده
در این بخش، سودهایی که به حساب شما واریز شده است را میتوانید مشاهده کنید. همچنین، میتوانید این گزارش را به صورت فایل اکسل دریافت نمایید.
اطلاعیههای نماد
تمام اطلاعیههای مربوط به سهام شما که در سامانه کدال منتشر شده است، در این بخش قابل مشاهده است. هرگونه خبر یا اعلامیهای که توسط شرکت منتشر شود، در سامانه دارا نیز در دسترس شما قرار خواهد گرفت.
مجامع
در این قسمت، لیستی از شرکتهایی که در آنها سهام دارید و مجمع آنها برگزار شده است، ارائه میشود. تاریخ برگزاری مجمع و نوع مجمع برگزار شده نیز در این بخش قابل مشاهده است.
گزارش سودهای تعلق گرفته از سال ۹۶
در این بخش، تمام سودهای نقدی که از سال ۱۳۹۶ به حساب شما تعلق گرفته است، قابل مشاهده است. صرف نظر از اینکه این سودها را دریافت کردهاید یا خیر، میتوانید وضعیت آنها را بررسی کنید.
تاریخچه سودهای سهام عدالت
با استفاده از این گزینه، میتوانید سودهای سهام عدالت خود (چه مستقیم و چه غیرمستقیم) را مشاهده کنید.
گزارش حق تقدمهای استفاده نشده
در این قسمت، حق تقدمهایی که به شما تعلق گرفته اما استفاده نکردهاید، قابل مشاهده است. همچنین میتوانید با امور سهامداران هر سهم تماس گرفته و پیگیریهای لازم را انجام دهید.
گزارش استعلام وضعیت فریز روزانه
برای بررسی وضعیت فریز شدن سهام خود، باید به این بخش مراجعه کنید. اگر سهم شما به هر دلیلی فریز شده باشد، در این بخش میتوانید اطلاعاتی در مورد سهام فریز شده و کارگزاری مربوطه دریافت کنید.
گزارش استعلام وضعیت تاریخی فریز
در این قسمت، میتوانید سابقه فریز شدن سهام خود را مشاهده کنید.
میز خدمت الکترونیک
تمام درخواستهای شما به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری در این بخش ثبت میشود. لیست خدمات قابل ارائه در این بخش در تصویر زیر آمده است.
مجامع الکترونیک
در مجامع الکترونیک، شما میتوانید به صورت آنلاین در جلسات مجمع شرکت کنید.
پذیرهنویسی سهام
در این قسمت، میتوانید پذیرهنویسیهای فعلی بازار را مشاهده کنید.
سهام عدالت مستقیم
اگر سهام عدالت شما به صورت مستقیم باشد، میتوانید جزئیات سهامهای خود را به صورت خرد مشاهده کنید و ارزش کل داراییهای خود را ببینید.
سهام عدالت غیرمستقیم
اگر سهام عدالت شما به صورت غیرمستقیم باشد، سهام شما در قالب نماد استانی در این بخش نمایش داده میشود و میتوانید ارزش کل داراییهای سهام عدالت غیرمستقیم خود را مشاهده کنید.
امور سهام عدالت متوفی
برای پیگیری سهام عدالت فرد متوفی، ابتدا باید به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه مراجعه کنید و از بخش “امور سهام عدالت متوفی” نسبت به استعلام پرونده اقدام نمایید. چنانچه زمان تشکیل پرونده فرا رسیده باشد، یکی از وراث با همراه داشتن مدارک لازم میتواند به کارگزاریهای منتخب مراجعه کند.
فرآیند دریافت خدمت تقسیم دارایی سهام عدالت متوفیان (میراث)
نحوه تشکیل پرونده
- ابتدا وارد درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir شوید.
- به بخش “امور سهام عدالت متوفی” رفته و با وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد متوفی، نسبت به استعلام وضعیت پرونده اقدام نمایید.
- در صورت امکان تشکیل پرونده، به یکی از دفاتر کارگزاریهای منتخب یا بانکهای ملی، پارسیان و تجارت مراجعه کنید. (این خدمات به صورت رایگان ارائه میشود.)
- پس از تشکیل پرونده، میتوانید وضعیت پرونده را از طریق بخش “استعلام وضعیت پرونده” در درگاه یکپارچه پیگیری کنید.
اسناد و مدارک لازم
- تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی
- اصل یا تصویر برابر اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمام وراث (همانطور که در گواهی حصر وراثت ذکر شده است) (توجه: رسید درخواست کارت ملی یا گواهی شماره ملی نیز قابل قبول است)
- اصل یا تصویر برابر اصل گواهی حصر وراثت (در صورتی که مادر نیز وارث باشد، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است)
- در صورت وجود وصیتنامه رسمی، اصل یا تصویر برابر اصل آن
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، تمام خدماتی که پیشتر توضیح داده شد، از طریق درگاه الکترونیکی سهامداران قابل دسترسی هستند. با انتخاب بخش “اوراق بهادار”، میتوانید به خدمات مربوط به سهام، مانند گزارش سبد دارایی، گردش معاملات و … دسترسی پیدا کنید.
سوالات متداول
شرط ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان چیست؟
برای ورود به سامانه ذینفعان، داشتن کد سجام الزامی است.
چگونه در سامانه ذینفعان ثبتنام کنم؟
ابتدا وارد سامانه سجام (www.sejam.ir) شوید، گزینه “ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان” را انتخاب کنید.
در بخش “ثبتنام در ذینفعان” نام کاربری (کد ملی) و رمز عبور دلخواه (حداقل 8 کاراکتر شامل حروف بزرگ، کوچک، اعداد و نمادها) را وارد کنید.
سودهای واریزی سهام خود را از کدام قسمت سامانه ذینفعان مشاهده کنم؟
برای مشاهده سودهای واریزی، به بخش “دارا” و سپس “گزارش سودهای پرداخت شده” مراجعه کنید.
تلفن پشتیبانی درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه چه شماره ای است؟
مرکز تماس کشوری شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه: 1569 (بدون پیششماره)
برای انجام اصلاح مشخصات یا تجمیع کد چه باید کرد؟
وارد سامانه ذینفعان شوید، به بخش “میز خدمت الکترونیک” رفته و درخواست اصلاح مشخصات را ثبت کنید.
مدارک مورد نیاز را بارگذاری کرده و درخواست را تایید کنید، پس از بررسی درخواست، پیامکی مبنی بر تغییر اطلاعات برای شما ارسال خواهد شد.
برای رفع ممنوعیت فروش سهام چه باید کرد؟
پس از ثبتنام و احراز هویت در سجام، وارد درگاه یکپارچه ذینفعان شوید، از بخش “میز خدمت الکترونیک”، درخواست رفع ممنوعیت معامله را ثبت کنید، پس از حدود یک هفته، نتیجه درخواست به شما اعلام خواهد شد.
نظری ثبت نشده، شما اولین نظر را ثبت کنید